Sałatka z pieczonych buraków z kardamonem i kozim serem



Kiedyś przeczytałam, że kardamon jest przyprawą wymagającą specjalnego traktowania...Czyżby dlatego, że uważany jest od wieków za afrodyzjak? Już  w arabskiej „Księdze tysiąca i jednej nocy" Szeherezada opowiada historię kupca, który miał zażywać kardamonu na zwiększenie płodności. I pomogło, bo owocem tych zabiegów był Alladyn, wszystkim znany jako właściciel magicznej lampy.
Zapach tej przyprawy jest trudny do opisania, ale wspaniale pobudza wyobraźnię. Zwykłym burakom nadaje niezwykły posmak. Dla mnie coś wspaniałego. Jak kończę je jeść to już planuję następny raz. Spróbujcie, a być może też już będziecie tęsknić za tym smakiem...!
Tu podałam buraki w formie dodatku do sałatki. Jednak  są również doskonałym uzupełnieniem pieczonego mięsa czy nawet solo mogą spokojnie zaspokoić ową tęsknotę...


Składniki:


  • kilka buraków,
  • sok z cytryny,
  • kilka owoców kardamonu,
  • oliwa,
  • sól, pieprz,
  • rukola,
  • twardy ser kozi,
  • orzechy włoskie,
do sosu:

  • 50 ml oleju z orzechów włoskich,
  • kilka kropel octu winnego,
  • pół łyżeczki miodu,
  • pół łyżeczki musztardy Dijon,
  • można dodać odrobinę wody,
  • sól do smaku.
 Przygotowanie:

Buraki obgotować, obrać i pokroić w cienkie plastry. Ułożyć w naczyniu do zapiekania wysmarowanym oliwą, posypać zmiażdżonymi w moździerzu ziarnami wyłuskanego kardamonu, skropić oliwą, sokiem z cytryny, doprawić solą i pieprzem - chwilę zapiekać. 
 


W tym czasie jak buraki będą w piekarniku przygotować sos. W słoiczku lub w shakerze do sosów wymieszać wszystkie jego składniki. Rukolę umyć, wysuszyć. Uprażyć kawałki orzechów. Ser pokroić w kostkę. Układać an talerzu warstwę buraków, na wierzch rukola, ser i orzechy. Całość polać sosem.


Dodane do akcji:
 

Komentarze

  1. Marzenko, ta sałatka jest zachwycająca!!! Bardzo ciekawe i pyszne połączenie składników!!! Bądź pewna, że zostanie przeze mnie przetestowana:-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droczilko, spróbuj koniecznie połączenia buraków i kardamonu. Dla mnie jest to smak taki, że....

      Usuń
  2. świetna sałatka, buraczki uwielbiam!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zachwycasz sałatką z nutą kardomonu! Fantastyczna!

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się bardzo! I tylko mi uświadomiłaś, że buraki jem za rzadko... a tak je lubię przecież!

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam sałatki z buraczków, ta z pewnością tez by mi posmakowała:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kardamon to moja miłość,
    ale z buraczkami jeszcze go nie łączyłam.
    Zapisane do wypróbowania:)

    OdpowiedzUsuń
  7. świetna sałatka, sos też bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  8. pyszna sałatka :) ten kozi ser tak mnie kusi .... uwielbiam!!

    OdpowiedzUsuń
  9. cudowna sałatka z dodatkiem kardamonu mmmmm :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Marzenko, to wspaniała propozycja, szczególnie ze względu na buraki. Zbyt rzadko je wykorzystujemy a to takie warzywo ..narodowe! I jakie zdrowe. Super!
    Pozdrawiam gorąco:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Choć ja ostatnio jem ich bardzo dużo:-) Pozdrawiam serdecznie:-)

      Usuń
  11. te składniki to zawsze, dla mnie, gwarancja idealnej sałatki, cudo!:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Marzenko, okrasiłaś te zwykłe-niezwykłe buraczki przypomnieniem pięknej opowieści,
    sałatka smakuje na pewno znakomicie,
    "buraczki tylko dla kaczki" - to powiedzenie
    niech idzie do lamusa, ono od dziś się dezaktualizuje,
    kaczki nie lubią kardamonu.
    Pozdrawiam i życzę fajnego długiego weekendu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko, nie słyszałam tego powiedzenia;-) Tobie również życzę udanego długiego weekendu:-)

      Usuń
  13. Sałateczkę porywam. Buraki pieczone zawsze i wciąż. Moje smaki. Narobiłaś mi apetytu chociaż mi chwilowo zanikł przez choróbsko :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ta sałatka mówi do mnie zjedz mnie zjedz :) Jeszcze nigdy nie próbowałam pieczonych buraków, a wszyscy tak je zachwalają :) muszę kiedyś spróbować ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak dla mnie rewelacja. Uwielbiam buraki i kardamon:-), koniecznie muszę ją zrobić. Ja dodaję ziarenka kardamonu do kawy, smak nie do opisania a dodatkowo dzięki kardamonowi kawa nie wypłukuje mi magnezu z organizmu. Polecam:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja wypróbuję do kawy przy najbliższej okazji. Kardamonu duże ilości przytargałam z Turcji:-)

      Usuń
  16. Uwielbiam takie smaki Marzeno! Kardamon uwielbiam i często dodaję go gdzie tylko mogę; z burakami faktycznie też świetnie smakuje (lubię go też tradycyjnie jako dodatek do wszelakich drożdżowych bułeczek).

    Pozdrawiam i miłej niedzieli życzę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w sumie dopiero smakuję kardamon;-) Miłego weekendu Beo:-)

      Usuń
  17. Takie buraczki uwielbiam o każdej porze, kardamon niezwykle mnie intryguje w tym połączeniu, bardzo oryginalne. Najadłam się Twoim postem, Marzenko pysznie!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Chodziło za mną takie połączenie, musi smakować wprost cudownie:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Marzenko, aż wstyd się przyznać,ale takich buraczków jeszcze nie próbowalam...sałatka BOMBA - zapisujemy!!! Pozdrawiamy serdecznie :):)
    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dajcie znać, czy smakowało;-) Pozdrawiam serdecznie:-)

      Usuń
  20. mmm co za wykwintne smaki! świetnie dobrałaś składniki

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Copyright © zacisze kuchenne