Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną



Kasza gryczana  po raz drugi w życiu zaskoczyła mnie na plus. Generalnie nie lubię jej, ale jak Amber zaprosiła nas do co miesięcznej piekarni, pomyślałam, że może w tej wersji będzie zjadliwa.
I jest:-) Powiem więcej, będę wracać do tego chleba... Czyli może  polubimy się z kaszą gryczaną;-)
Przepis został wybrany przez Elę z bloga W poszukiwaniu Slowlife. A na nasze majowe pieczenie zaproponowała Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną 




Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną
podaję za Elą

Zaczyn:
  • 2 łyżki zakwasu żytniego,
  • 210 g wody,
  • 165 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000).

Wymieszać, przykryć szczelnie, zostawić w temperaturze pokojowej na 12-24 godziny.

Ciasto właściwe:
  • 1/2 szklanki kaszy gryczanej (użyłam kaszy niepalonej) – po ugotowaniu 1 pełna szklanka kaszy,
  • cały zaczyn,
  • 160 g letniej wody,
  • 1/4 łyżeczki drożdży instant – jeśli mamy mocny zakwas można spokojnie pominąć  (ja pominęłam),
  • 2 łyżeczki soli morskiej,
  • 2 łyżeczki płynnego miodu,
  • 300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000).
Przygotowanie:

Do wody dodać zaczyn, wymieszać, dodać resztę składników, miksować na średnich obrotach ok. 1-2 minuty.
Przełożyć do foremki wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami (ja wysypałam ziarnami słonecznika), odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto ma wypełnić foremkę do brzegów. Wyrośnięty chleb posmarować olejem roślinnym. Piec 15 minut w 220 st. C, 45 minut w 190 st. C. Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostudzeniu.





Komentarze

  1. Marzenko, dzięki temu chlebowi da się lubić kaszę :) Pięknie Ci się upiekł! Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekąc ten chleb zastanawiałam się czy Tobie smakował i czy przekonałaś się do tej kaszy ;))
    Ślicznie Ci się upiekł :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przegapiłam taki smaczny chlebek, wygląda świetnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie przypieczony!
    Ja obawiałam się mąki orkiszowej 2000, za którą nie przepadam w pieczywie,
    jednak w połączeniu z paloną kaszą gryczaną okazała się przepyszna.
    Warto próbować nowych połączeń.;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Marzena,
    widzisz, że kasza gryczana w tej wersji niestarszna?!
    A chlebek piękny, upieczony wzorcowo!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ladny chleb:). Moja Paula ostatnio piekla wlasni echleb z maka gryczana i maka konopna - inny , ale tez smaczny - a przede wszystkim zdrowy:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z mąką orkiszową razową bardzo mi smakują chlebki:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Marzena, bardzo się cieszę, że chleb Ci smakował, skoro z kaszą gryczaną niezbyt się lubicie. I może odtąd będzie przyjaźń?:-) Kasza gryczana w chlebie wydaje się być inna. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Marzenko, pięknie Ci się upiekł :). Do następnego !

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny bochen :) Nam również smakował, choć my lubimy kaszę, zwłaszcza niepaloną! :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie Ci się upiekł. Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Długo, długo mierził mnie zapach kaszy gryczanej, a jakiś czas temu zaczęłam się z nią lubić .... nie jest to jeszcze miłość, ale już sympatia ... pogłębiona tymże chlebem:) dziękuję za wspólny czas:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kasza gryczana w chlebie musi smakować dobrze, sama nie bardzo mi smakuje, ale takich chlebek zjadłabym chętnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kasza gryczana w moim przekonaniu, to królowa kasz, uwielbiam ją pod każdą postacią, w chlebie jeszcze nie próbowałam, zaufam Twoim ochom i achom i upiekę.:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Cudowny chleb :) musi być pyszny!

    OdpowiedzUsuń
  16. No proszę, myslałem, że będę oryginalny jak dam białą kaszę, a tu, jak się okazuje, jest nas więcej :)
    Dzięki za wspólne chlebowypiekanie
    Pozdrawiam
    M.

    OdpowiedzUsuń
  17. Wspaniale się udał :) pozdrawiamy i dziękujemy za wspólny czas :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Marzenko, ja też nie przepadam za kaszą gryczaną, ale w chlebie element gryczany mi odpowiada, fajnie podbija charakter pieczywa. Zdjęcia piękne i pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Pyszny chlebuś i do tego zdrowy. Bardzo lubię chlebki z kaszą :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Serdecznie zachęcamy do dodania przepisu do akcji "Kipi kasza" na zBLOGowanych. Najciekawsze przepisy mają szanse na nagrody :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Copyright © zacisze kuchenne